تاریخچه مبل

تاریخچه مبل موضوعیست که شاید کنجکاوی شما را نیز تا به امروز برانگیخته باشد. امروزه مبل و کاناپه اهمیت زیادی بین مردم دارد. این موضوع این سوال را در ذهن ما ایجاد میکند که آیا در گذشته نیز مبل از این اهمیت برخوردار بود یا نه؟ اگر نه چگونه و در در طی چه مراحلی به این جایگاه مهم در زندگی ما رسیده است؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به سوال های شما پاسخ دهیم.

اولین آثار مبل در زندگی انسان

استفاده از اشیاء طبیعی و مصنوعی به عنوان محل نشیمن اولین استفاده از مبل برای بشر به حساب می آید. قدیمی ترین اثر موجود که تا کنون به پیدایش و استفاده مبل برمی گردد، مجسمه سنگی زن نشسته به نام catalhoyuk است.


مجسمه-زن-نشسته
مجسمه زن نشسته به روی مبل

سایر شواهد نیز نشان می دهد که بشر از سی هزار سال پیش از اشیاء به عنوان مبل نیز استفاده می کرد. انسان های اولیه از اشیاء طبیعی مانند سنگ ، استخوان حیوان بزرگ و چوب استفاده می کردند.

اولین مبل را چه کسی ساخت؟

اولین مبل مربوط به قبل از میلاد مسیح است. از دوران پارینه سنگی کشف شده است. تحقیقات و کاوش ها در بخش اسکاتلند آشکار ساخت که در خانه هایی به قدمت 3215 سال پیش از میلاد مسیح در خانه ها از تخت و مبل سنگی استفاده می کردند.


تاریخچه پیدایش مبل در مصر (صندلی سالن)

این نام ممکن است به نظر متعلق به فرانسه باشد ، اما اولین دسته شناخته شده صندلی و اتاق خواب روزمره از جنس چوب نخل و طناب در مصر شناخته شده بود. تاریخچه مبلمان در مصر به 2000 تا 3000 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. در مصر باستان افراد غنی و کاخ نشینان از مبل استفاده می کردند. در کتیبه های سنگی و همینطور نقاشی های رنگی دیواره های اهرام مصر دید که در خانه ها روی مبل می نشستند. 


 

 مبل عنخ عامون

تاریخچه مبل آسیایی

مبل در آسیا مانند اروپا تاریخچه آنچنانی ندارد. مبل درسنت های هند ، پاکستان، اندونزی و هند از دیرباز به چشم می خورد و دارای سبک منحصر به فردی می باشد. همچنین کشور هایی مانند کره و مغولستان نیز دارای مبل منحصر به خود هستند. ژاپن نیز مبلمان مخصوصی دارد به طوری که ژاپنیان روی مبل طراحی های زیبایی می کردند. 



مبل ژاپنی منبت کاری شده

تاریخچه مبل در یونان

در یونان از سال 2000 تا 300 سال قبل از میلاد سال های پیدایش تا شکوفایی مبل در یونان است. اولین مبل در یونان یک نوع صندوقچه هایی بودند که کاربرد نشیمن گاه را داشتند. ولی در قرن های چهارم و پنجم این صنعت وارد فصلی نوع شد. مبل های یونانی آن زمان چوبی بودند سپس در گذر زمان دارای روکش های گران بها شدند. 

مبل در قرون وسطا 

در این دوره خانه ها معمولا دارای یک اتاق بزرگ بود که برای همه کارها مورد استفاده قرار می گرفت. که مبلمان در این خانه ها شامل یک میز بزرگ و تعدادی صندلی برای صرف غذا و نشستن بود. 


تاریخچه مبل در روم

در قسمت های سرد امپراطوری افراد ثروتمند در خانه هایشان دارای مبل بودند. مبلمانی که در منازل رومی بود ، بسیار لوکس و تزئین شده با پارچه های رنگارنگ و خیاطی شده بود. درحالیکه مردم عادی فقط از نیمکت در خانه هایشان استفاده می کردند.


 سبک های مدرن

طراحی مبلمان با بررسی و مطالعه بر روی سبک های گذشته پس جنگ جهانی دوم ، توانستند از نکته نظرات هنری و کار روی چوب طرح های زیبایی خلق کنند و با ادامه این کار ما به مبلمان امروزی رسیدیم.

مبل اداری چیست؟